De menselijke kant van duurzaamheid
In het e-zine Zakelijk en Innovatie van Rijkswaterstaat staat een artikel over mijn rol als initiator en ontwikkelaar van het concept Groeituin Social Return. In dit artikel beschrijf ik een duidelijke stip op de horizon: bij collega’s en opdrachtnemers het bewustzijn over de menselijke kant van duurzaamheid vergroten. Maar waar begin je dan? ‘Uitgangspunt was een praatplaat, zoals ik het noem. Daarop bracht ik mijn eigen loopbaanpad in beeld. Ik dacht: als ik dicht bij mezelf blijf, dan kan ik beter duidelijk maken wat duurzame inzetbaarheid is. Daarna ging ik in gesprek met collega’s, leidinggevenden en leveranciers. En dan had ik het niet over KPI’s of andere getallen, maar over mensen. Zo ging het balletje rollen. De communicatieafdeling wilde er een intranetpagina aan wijden, een collega met dezelfde inkoopachtergrond haakte aan, de verantwoordelijken achter Banenafspraak geloofden erin. Zo kwamen de beleidslijnen bij elkaar en was de Groeituin Social Return geboren – door mijn eigen droom als praatplaat te delen.’